Bygg tvättstuga i bostadsrättsförening

Att bygga en tvättstuga i en bostadsrättsförening (BRF) kräver planering för att ni ska vara helt säkra på att den blir funktionell, hållbar och användarvänlig för alla boende i huset. För att lyckas med projektet är det viktigt att ta hänsyn till både de tekniska kraven och de praktiska behoven hos de boende – lyft gärna önskemål under styrelsemöten. Här har vi samlat tips på viktiga aspekter att tänka på under planeringsprocessen för att bygga en tvättstuga med smarta lösningar.

Vad ska finnas i en tvättstuga?

När ni planerar att bygga en tvättstuga vill ni att den ska vara välutrustad och ha allt som de boende behöver för att hantera sin tvätt effektivt. Förutom de självklara detaljerna som tvättmaskiner och torktumlare är det viktigt att överväga detaljer som påverkar användarvänligheten och hållbarheten.

Vitvaror

När vi ska välja vitvaror är det viktigt att köpa robusta maskiner som är designade för att klara av frekvent användning. Tvättmaskiner och torktumlare med hög kapacitet gör det mer effektivt för de boende, då de kan tvätta och torka mer vid samma tillfälle. När ni installerar maskiner med låg vattenförbrukning och hög energieffektivitet håller ni driftkostnaderna i er BRF nere.

Bokningssystem

Ett bra bokningssystem är viktigt – det finns både digitala och manuella att välja emellan. Med en bokningstavla är det lätt för de boende att reservera tvättider och alla får tillgång till tvättstugan på ett rättvist sätt. Detta minskar risken för dubbelbokningar och konflikter. Ett digitalt system för bokning har blivit allt mer populärt då de boende kan boka direkt i sin smartphone eller på datorn.

Bänkyta för vikning och strykning

Se till att det finns tillräckligt med utrymme för att vika tvätt och stryka kläder direkt i tvättstugan. Bänkarna i en gemensam tvättstuga bör vara lättstädade och placerade i en bra höjd så att de är enkla att använda. Har ni plats brukar det vara uppskattat med upphängningsmöjligheter och att ha en strykstation med strykbräda och strykjärn eller en steamer.

Vask eller diskho

En vask eller diskho är ett viktigt inslag när ni planerar en tvättstuga och kan vara till stor hjälp för att hantera tvätt som kräver förbehandling, sköljning eller handtvätt. Välj gärna en stor och djup ho som klarar av större plagg och textilier. Installera gärna tokmöjligheter i närheten, antingen via linor i taket eller med ett torkskåp för tvätt som inte kan köras i torktumlaren.

Anlita hantverkare för att bygga tvättstugan

Att anlita hantverkare för att bygga tvättstugan i en bostadsrättsförening är ett klokt val för att ni ska vara helt säkra på att arbetet blir korrekt utfört och uppfyller alla nödvändiga krav. Professionella hantverkare har den expertis som krävs för att hantera de tekniska aspekterna av byggprojektet, från ventilation och avlopp till elinstallationer och golvbeläggning. När ni anlitar hantverkare är ni säkra på att alla försäkringar gäller om det skulle bli en vattenskada eller liknande längre fram. Läs mer om stambyte i samband med renovering av tvättstuga hos Riksbyggen.

Helentreprenad

Helentreprenad är ett smidigt och effektivt sätt att genomföra bygget av tvättstugan. Med en helentreprenad tar en enda entreprenör ansvar för hela projektet, från planering och design till utförande och slutbesiktning. Detta innebär att föreningen endast behöver ha en kontaktpunkt, vilket förenklar kommunikationen och gör det lättare att hålla koll på tidplan och budget.

Installation av maskiner

Vill ni göra en mindre renovering av tvättstugan och bara byta ut maskinerna är det ändå smart att anlita hantverkare för installationen. Det är viktigt att de är erfarna inom både el- och VVS-arbeten, eftersom stora maskiner i gemensamma tvättstugor ofta kräver speciella anslutningar och korrekt ventilation. En korrekt installation minskar risken för framtida problem som vattenläckor eller elfel och förlänger maskinernas livslängd.