Skaffa hemförsäkring - Allt du behöver veta

Att skaffa en hemförsäkring är en viktig del av att skydda ditt hem och dina ägodelar. Men vad innebär egentligen en hemförsäkring och vad ingår i den? Att teckna en hemförsäkring kan vara en förvirrande process, men det behöver det inte vara. I den här artikeln kommer vi att gå igenom allt du behöver veta om hemförsäkringar och hur du enkelt kan skaffa hemförsäkring för att skydda dig och dina ägodelar.

Vad är hemförsäkring?

En hemförsäkring är en försäkring som täcker skador och stölder i ditt hem eller din lägenhet. Den kan också täcka skador som uppstår på dina personliga tillhörigheter, såsom möbler, kläder och elektronik. Hemförsäkringen kan även omfatta ansvarsförsäkring, vilket innebär att du är skyddad om någon skulle skada sig eller deras egendom på din egendom.

Vad ingår?

En hemförsäkring kan innehålla olika typer av skydd beroende på vilken försäkring du väljer. Hos Konsumenternas kan du läsa mer om vad som ingår i en hemförsäkring. Vi listar även vanliga punkter nedan.

Egendomsskydd

Skyddar dina ägodelar såsom möbler, kläder och elektronik om de skulle skadas eller stjälas. Detta skydd kan antingen vara baserat på ersättning av nyvärde eller värdeminskning.

Ansvarsskydd

Skyddar dig om någon skulle skada sig själv eller deras egendom på din egendom. Detta kan vara användbart om till exempel någon ramlar på trappan eller om ditt husdjur skulle skada någon.

Rättsskydd

Rättsskydd är en viktig del av en hemförsäkring eftersom det ger dig ekonomiskt skydd ifall du skulle behöva gå till domstol i en tvist. Detta kan inkludera allt från arbetsrelaterade tvister till tvister med grannar eller hyresvärdar.

Bostadsrättsskydd

En annan viktig del av en hemförsäkring är reseskyddet. Detta skydd täcker dig om du skulle drabbas av olycka eller sjukdom under en resa, eller om dina tillhörigheter skulle bli stulna under resan. Reseskyddet kan också täcka kostnader för hemtransport om du skulle bli allvarligt sjuk eller skadad under resan.

Reseskydd

Reseskyddet är en viktig del av hemförsäkringen eftersom det ger dig trygghet när du är på resande fot. Det kan täcka kostnader för sjukvård och hemtransport om du skulle drabbas av en olycka eller sjukdom på resan. Det kan också ersätta dig för förlorade eller stulna tillhörigheter under resan. Se till att välja en hemförsäkring som inkluderar reseskydd om du planerar att resa mycket.

Teckna hemförsäkring

Hos Watercircles kan du teckna hemförsäkring - smidigt och tryggt. De erbjuder olika typer av hemförsäkringar som kan anpassas efter dina behov och din budget. När du tecknar en försäkring hos Watercircles kan du känna dig trygg och skyddad mot oväntade händelser i hemmet. Du kan välja mellan en grundläggande hemförsäkring eller en mer omfattande försäkring som inkluderar till exempel skydd för din bostadsrätt eller reseskydd när du är på semester.

Hur mycket kostar hemförsäkring?

Vanligtvis kostar en hemförsäkring från ett par hundra kronor till ett par tusen kronor per år. Priset på en hemförsäkring varierar beroende på vilket försäkringsbolag du väljer och vilka skydd du vill ha inkluderade i din försäkring. Men det är viktigt att komma ihåg att den extra kostnaden kan ge dig en trygghet och säkerhet för ditt hem och dina ägodelar, vilket kan vara ovärderligt om något oförutsett skulle hända. Det finns också möjlighet att spara pengar genom att jämföra olika försäkringsbolag och deras priser och erbjudanden.

Vanliga frågor & svar

Här nedanför hittar du svar på vanliga frågor kring hemförsäkringar. Vi hoppas att det kan hjälpa dig att ta rätt beslut när det gäller att skydda ditt hem och dina tillhörigheter.

Kan man ha två hemförsäkringar?

Nej, det är inte möjligt att ha två hemförsäkringar samtidigt på samma bostad. Detta är för att undvika att försäkringsbolagen betalar ut dubbla ersättningar för samma händelse. Om du har flera bostäder kan du däremot teckna en hemförsäkring för varje bostad. Det är viktigt att du kontaktar försäkringsbolaget och informerar dem om dina boendeförhållanden och vilken försäkring som gäller för varje bostad.

Är hemförsäkring obligatorisk?

Nej, det är inte obligatoriskt att ha en hemförsäkring i Sverige. Men det är starkt rekommenderat att ha en för att skydda ditt hem och dina tillhörigheter mot oväntade händelser som brand, inbrott, vattenskador och andra typer av skador. En hemförsäkring ger också skydd om du råkar orsaka skada på någon annans egendom eller person under en olycka.

Vem ska stå på hemförsäkringen?

Vanligtvis är det den person som äger eller hyr bostaden som ska stå på hemförsäkringen. Om flera personer bor tillsammans i samma bostad kan de välja att stå på försäkringen tillsammans eller att en person står som huvudförsäkringstagare och de andra står som medförsäkrade. Det är också viktigt att informera försäkringsbolaget om eventuella förändringar i boendeförhållandena, som till exempel om en person flyttar in eller ut från bostaden.